Sziasztok,
A mai alkalommal a blogok véleményezésével
foglalkozunk. Nem kell megijedni, hiszen pozitiv, azaz építő jellegű
kritikákról van itt szó, amit Nessa, a Critiches di Nessa nevezetű blog
működtetője, már-már mesterien mível, mert szívét-lelkét beleteszi minden egyes
munkájába.
Sajnos
sosem voltam jó a bemutatkozások írásában, ez a műfaj
egyszerűen nem a specialitásom.
Az
igazi nevem Laura - a Nessa becenév az, amin a legtöbb osztálytársam szólít, és
egy Gyűrűk Urás tündenév-generátor kreálta még sok évvel ezelőtt, amikor nem is értettem a történetet, de a bátyám már ötvenszer megnézte a filmet. Engem igazából a
nevek fogtak meg, ezért is kerestem rögtön egy névgenerátort - ennek eredménye
a Nessa Lossёhelin. (És azóta már persze én is megnéztem a filmet ötvenszer, és imádom, a könyvvel együtt.)
2001.
március 30-án születtem; van egy bátyám és egy félnővérem,
egy apám és egy anyám, és az anyai nagyszüleimen meg három,
évente max. egyszer látott unokatestvéren kívül már gyakorlatilag senkim.
Egyáltalán nem szoktam várni a szülinapom, mert - egy Krisztus-mesének
köszönhetően, amit gyerekkoromban olvastak fel nekem, jézusom
- mániám, hogy az ember csak harminc éves koráig ember igazán, és eszerint én
már túl vagyok az életem felén. Nem véletlenül ragaszkodom a Forever Younghoz.
A
külsőmről legyen elég annyi, hogy nem vagyok vele megelégedve.
A belsőm meg olyan, amilyen, sok konkrétat nem tudok róla
mondani anélkül, hogy a teljes élettörténetemet elregélném, azt meg ugye senki
nem akarja, de főleg én nem. Ha már úgyis a semmiről fecsegek, akkor leírnám:
szerintem egy embert nem lehet pár sorból megismerni. Vagy ha igen, akkor én
olyan pár sort nem tudok írni.
Emelt német szakra járok egy gimnáziumban már második
éve, és egy őrült, az iskolában a legrosszabb átlagú, legmagasabb hiányzás-óraszámú osztály tagja vagyok, idén eddig egy óra igazolatlan hiányzással. Ezt nem tudom, miért
kellett leírnom. Mindegy is. Már nyolcadik éve zongorázom, és ha nem lennék egy
lusta disznó, akkor talán menne is valahogy.
Egészen
pici korom óta imádok olvasni, és legalább 2009-től
fogva biztosan foglalkozok írással, akkor értem ugyanis el helyezést
egy iskolai meseíró versenyen. Igen, írtam előtte
is, csak nem tudom, mióta. A bloggeren jelenleg működő
blogjaim közül a legrégebbit 2014-ben hoztam létre,
de már ezelőtt is volt több, hamar bezárt blogom, szóval lehet mondani, hogy minimum hároméves
blogger vagyok.
Rólam
tudni kell, hogy a zene, az írás és az olvasás jelentik a lételememet, tucatnyi
sorozat és film mellett. Utálom a "kedvenc"-kérdéseket, mert nekem
szinte semmiből nincs kedvencem, ugyanis sok dologból
imádok egyszerre többet egyformán. Ha muszáj lenne legkedvencebb zenét mondanom, az
egyértelműen a One Direction (2013. szeptember 21 óta
vagyok Directioner), a kedvenc műfaj, amiben írni szeretek, az a regény
(nem mintha lett volna kitartásom eddig egy regényt is végigvinni, kac-kac), a legmeghatározóbb
olvasmányélményeim pedig J. R. R. Tolkien, Brandon Sanderson, Diana Gabaldon és
George R. R. Martin regényei.
Ami
nélkül még nem tudok meglenni, az a fordítás, konkrétabban a nyelvek: eddig
minden nyelv, amivel dolgom volt, pillanatokon belül megfogott. Egyértelműen
a magyar a kedvenc nyelvem, és áldom az eget, hogy magyar anyanyelvűnek
születtem, ez a nyelv ugyanis egy kimeríthetetlen
kincsesbánya. Angolul tizedik éve
tanulok, és egy középfokú próbanyelvvizsgán tavaly már átmentem; szenvedélyem az angolról magyarra fordítás és olvasás - sok
kedvenc regényemet olvastam el angolul is, mert, bár csodálom a fordítókat,
van, amit egyszerűen csak az eredeti nyelv tud átadni.
Fél évvel
ezelőtt a barátnőm megkért, hogy fordítsam le neki a Sátáni Bibliát, aminek nincs hivatalos magyar fordítása,
és a százoldalas könyvből ötven oldalt már lefordítottam. Nem mernék vele elmenni egy kiadóhoz,
persze, és tudom róla, hogy nem egy Göncz Árpád kaliberű fordítás, de azért büszke vagyok rá. Második éve tanulok németet, mivel a gimnáziumban nem indult az
emelt angol szak, amire eredetileg jelentkeztem, így maradt az emelt német. Ezt
a nyelvet is imádom, bár nekem ezerszer nehezebb az angolnál, és rettenetesen
hézagos a tudásom belőle.
Tavaly
egy évig tanultam heti egyórás szakköri kereteken belül
latinul, de egy francos szót se tudnék mondani a carpe diemen kívül, azt se ott
tanultam meg. Idén is jártam volna, csak nem indult, mert gyakorlatilag egyedül
én akartam menni. Pedig hihetetlenül érdekel a nyelv, és ha - mint fentebb is
említettem - nem lennék egy utolsó lusta dög, akkor egyedül is képes lennék
tanulni belőle valamennyit. Volt már rá példa;
a török nyelv, amióta először volt vele dolgom (főleg
a kedvenc sorozataim révén), hihetetlenül megfogott, és egy török társalgási szótáron és a wikipédián kívül
más segítségem nemigen volt, mióta elkezdtem nagyon-nagyon lassan tanulni
törökül. A Kuzey Güney második évadát nem szinkronizálták magyarra, így
kénytelen voltam eredeti nyelven, magyar felirattal megnézni - így ragadt rám
egy szerintem egész tekintélyes szókincs. (Annyira nem kell komolyan venni;
tudom az ábécét és a betűk kiejtését, tudok köszönni meg pár főnevet megnevezni és kifejezést használni, de nulla a nyelvtani tudásom.)
Plusz ott vannak az általam imádott török zenék, amiknek köszönhetően
szintén ragadt már rám pár szó. Ezeken kívül rettenetesen érdekel a kelta, a skót,
a francia (ezek az Outlander-könyvsorozatnak köszönhetően), a japán, a kínai, a horvát, az olasz, az orosz, a szlovák és a
spanyol nyelv, de a lista folyamatosan bővül. És igen, engem komolyan ennyire lázba
hoznak ezek.
Mániáim
még a fanvideók. Valahányszor egy sorozatba vagy filmbe beleszeretek, az első
dolgom, hogy a jelentősebb párocskáiról fanvideókat keressek a youtube-on. Ha már
youtube: nem tudnám felsorolni, hogy milyen zenéket szeretek, ugyanis a metáltól
és a dzsessztől kezdve a komolyzenén és a
rockon át a popig és a rapig akármit elhallgatok a végtelenségig.
És
szívesen tanulnék hegedülni is. (Következetesség level 99.)
Utálom
azt a kérdést, hogy mi akarok lenni, ha nagy leszek. Amikor erre az egyik
szomszéd néninek azt feleltem, hogy "boldog", akkor öt percen
keresztül nevetett, hogy ilyet még sosem hallott. Pedig nekem tényleg ennyi az
össz elképzelésem. Gondolnád, ha már egyszer gimnazista vagyok, biztos tanulok
tovább. Fenéket. Mikor tizennégy éves koromban szembesítettek azzal, hogy
döntsek az egész hátralévő életemről, megmondom őszintén, halványsárga dunsztgőzöm se volt arról, hogy velem mégis mi lesz. A gimnáziumra úgy tekintek, mint négyéves gondolkodási időre
- legalább nem kellett egy szak mellett döntenem,
kaptam négy évet, hogy tűnődjek, mihez kezdek magammal, ha egyszer kikerülök
az életbe. De ebből a négy évből majdnem kettő már eltelt, és én még mindig ugyanolyan, ha nem még inkább tanácstalan
vagyok, mint eddig. Érdekel engem rengeteg minden, nem arról van szó, csak ezek
legtöbbjéből nem lehet, vagy elég
nehéz megélni, és kéne melléjük valami hivatalosabb szakma. Gondoltam én
az íróra, műfordítóra, meg még sok, merészebb hivatásra is, de egyik se tűnik
túl
valószerűnek.
Kihagytam
az, itt leginkább jelentős szenvedélyemet, ami nem más, mint a kritikaírás. Szívemen viselem a blogger színvonalát, és
szeretek arról álmodozni, hogy az én munkásságom ebből a szempontból számít valamit, ha nem is túl sokat.
Azért igyekszem minél szakszerűbb, építőbb jellegű kritikákat publikálni, hogy a blogger egy színvonalas,
a jó, tehetséges írókat előtérbe szorító közösség lehessen. Igen, idealista vagyok. Annyi könyvet
elolvastam, azt hinné az ember, hogy tudok már valamit a világról, mégis megmaradtam
ugyanannak a naiv, reménykedő bolondnak, mi?
Ennél
mélyebben képtelen vagyok belemenni, szóval inkább ugorjunk, úgysem hiszem,
hogy sokan elolvasnák ezt a betűlevest.
Jó olvasni, hogy ilyen sok minden érdekel, és hogy
ilyen nyitott vagy. Talán ezért is bukkan fel az olasz nyelv a blogon? A
legsűrűbben az angol fordul elő, és én, mint olvasó, kellemesen meglepődtem,
mikor egy másik nyelvvel találtam szembe magam. És azt kell mondjam, hogy
remekül illik az oldal stílusához. De hogyhogy erre esett a választás?
Köszönjük!
Hát igen, amikor a Critiche di Nessa még csak terv formájában létezett, már
akkor elkezdtem a társszerkesztőmet, Annát nyaggatni, hogy szerinte mi legyen a blog címe,
mit csináljak, hogy más legyen, mint a többi, ilyesmik. Kapásból angol nevet akartam kitalálni
a blognak, erre Anna rávilágított, hogy már a csapból is az angol nyelv folyik, és minden második
(magyar!) blog angol címmel operál, így elvetettem az ötletet. Anna viszont a
suliban olaszt is tanul, így rögtön felvetette az ötletet, hogy a blognak olasz
címe legyen. Nem emlékszem már pontosan, hogy az olasz modulcímek ötlete
melyikünk fejéből pattant ki, mindenesetre azonnal segítségül hívtam
a google fordítót és Anna olasztudását hozzájuk. Meg, mivel amúgy is imádom a nyelveket, és az olasz egy különösen szép hangzású, nem is volt kérdés, hogy megvalósítjuk. Azóta pedig nyugodt szívvel kritizálom mindazokat,
akiknek a blogja angol címet kapott.
Vegyük egy kicsit górcső alá a kritiákat.
A feltételek a Rendelés menete menüpontban érhetőek el. No de mik alapján állítod/állítottad
össze
a kritikát? Mert láttam, hogy minden blognál
ugyanazok a szempontok.
Az
első pontrendszerem egy hosszadalmas elmélkedés
eredménye, ami mostanra már teljesen más formát öltött, csiszolódott. Hogy illusztráljam: a blogon a legelső
kritikámban például 72 pontot lehetett elérni,
mostanra viszont 120 a max. Mielőtt egyáltalán összeállítottam a pontrendszert, körülnéztem már meglévő
kritikás blogokon, hogy ki mégis
miket pontoz, mi alapján állítja össze a kritikáját. Szóval igen, gyakorlatilag összelopkodtam
az ötleteket, de szóról szóra ugyanezt a pontrendszert máshol
eddig nem láttam, úgyhogy remélem, mégsem minősül
plagizálásnak. De a kutatásom fő részét még így is az képezte, hogy alaposan megnéztem
és
gondolatban ízekre szedtem a blogokat, amiket ismertem - milyen
elemekből tevődik össze a kinézet, mik alkotják a tartalmat, ezeket hogyan kéne pontozni, hogyan
kéne aránylaniuk egymáshoz, ilyesmik. Így tevődött össze
a mostanra 8 szempontot felsorakoztató, 40 pontot érő kinézet-, és a 10 szempontos, 80 pontos tartalomkritika, amit még közel
sem érzek teljesnek. Biztos rengeteg szempont van még, amit
nézni lehetne, ezért is változnak lassan, de biztosan a pontrendszerek. Amikor
épp eszembe jut egy új szempont, azt hozzáteszem a többihez, átírom az
összpontszámot, satöbbi, és a következő kritikát már az alapján írom meg.
Persze,
a történetes blogokra nyilván nem ugyanaz a
tartalom-pontrendszer vonatkozik, ami a blogmagazinokra vagy verses-novellás oldalakra,
ezekre írtam külön pontozást, de ezeket blogja válogatja, ugyanis nincs pölö
két, egyformán felépülő blogmagazin, mindenhol vannak más rovatok,
szempontok, ezért inkább nem konkretizálom.
Mi volt az első kritikakérés? Izgultál vagy izgatott voltál
inkább?
Milyenek a visszajelzések? Mi a tapasztalat: megfogadják a
tanácsokat?
Már
nem tudom visszakeresni, hogy dátumra pontosan mikor érkezett az első
rendelésem, de a 2015. április 16-án létrejött blogon április 23-án már meg is jelent az első
kritikám, méghozzá Des Tiny One Direction, Jade és a Maffia című
Zayn Malik-fanfictionjéről. Erről a kritikámról tudni kell, hogy másfél évvel
ezelőtt írtam, és nem vagyok rá túl büszke, ugyanis remélem, hogy ma már nem ilyen színvonalúak a kritikáim, mint ez. Rettenetesen izgultam a rendelés
miatt - elég szakszerű tudok-e lenni majd; sikerül-e
úgy
leírnom a negatívumokat, hogy az alany ne sértődjön
meg; megfelelő-e a pontrendszerem... Ugyanakkor legalább
ennyire izgatott is voltam, hiszen alig tudtam elhinni, hogy tényleg
kaptam rendelést, hogy valaki valóban épp az én véleményemre kíváncsi a blogjáról, és legfőképp már alig vártam, hogy közzétehessem a kritikát, hiszen ezzel vált valóra az akkor
még talán nem olyan régóta dédelgetett álmom, miszerint kritikaíró leszek,
basszuskulcs, kritikákat fogok írni! Engem ez a tény akkor is lázba hozott, és
most is lázba hoz, talán még inkább, mint akkor, hiszen ma már 41
feliratkozója, majdnem 16 ezer oldalmegjelenítése, 99 közzétett bejegyzése és
189 megjegyzése van a blognak, és ezek a számok talán nem számítanak túl soknak
mások szemében, nekem viszont hatalmasak. Mikor létrehoztam a blogot, csak
álmodni mertem arról, hogy ennek egyáltalán a felét elérhetem.
Kicsit
elkanyarodtam a kérdéstől. A visszajelzések... 36 közzétett blogkritika található
jelenleg a blogon, ebből körülbelül 7-8-ra semmilyen formában
nem érkezett visszajelzés. De sebaj, elhivatott vagyok, a pár ezer
fölöslegesen legépelt sor alap kritikaíró-csomag az én meglátásom szerint.
Egyébként az, hogy nem érkezik visszajelzés, sosem jelenti azt, hogy a kritika
negatív kicsengésű lett volna - előfordult már, hogy nagyon tetszett nekem egy blog, épp ezért az
egekig dicsértem, és mégse reagált rá semmit az írója. Úgyhogy nem kell tőlem
megijedni, nem azért nem jeleztek vissza ennyien, mert annyira lehúznék
mindenkit ok nélkül.
A
fennmaradó kritikákra sokféle reakció érkezett. Azt hiszem, egyetlen blogról nyilatkoztam
csak annyira negatívan, hogy az írója finoman szólva sem volt túl lelkes, ezért
negatívnak nevezném a visszajelzését. Félreértés ne essék, sok blogról
nyilatkoztam negatív végkicsengéssel, de negatív visszajelzés csak egy esetben
volt ennyire kézzelfogható. Ezen az egyen kívül marad rengeteg semlegesnek
nevezhető komment - ide tartoznak azok a kritikák,
amik mondjuk inkább negatívak voltak, mint pozitívak,
ezért az alanyuk csak gyorsan megköszönte
kommentben, hogy időt szántam rá és a blogjára; vagy, amikor semleges volt a kritika,
ezért csak leírták az észrevételeiket és a köszönetnyilvánításukat.
Így
maradt az a körülbelül 10 alany, aki bizonyította, hogy kritikusnak lenni
érdemes hivatás, nem teljesen reménytelen dolog. Ők
lelkesek voltak, égre-földre hálálkodtak, minden kritikabeli megjegyzésemre
reagáltak, megmagyaráztak dolgokat, amik nekem nem voltak világosak a
történetükkel kapcsolatban, egyszóval: öröm volt a soraikat olvasni.
Az pedig, hogy mennyire fogadják meg a tanácsokat,
legalább ennyire változó. Vannak ugye azok, akik mintha el sem olvasták volna a
kritikát, vissza se jeleztek, így náluk vagy nem történik változás, vagy záros
határidőn belül azt látom, hogy bezárták a blogjukat, esetleg már
időtlen idők óta nem érkezik új bejegyzés - és ez nem csupán azoknál fordul elő,
akikről negatívan nyilatkoztam! A felmagasztalt kritikaalanyaim közül
is nem egy ilyen volt már. Aztán jön az a kategória, aki ugyan megköszöni a kritikát, de egy szót sem fogad meg belőle: felmegyek az oldalára, és ugyanazok a helyesírási
hibák kerülnek a szemem elé az újabb bejegyzéseiben, mint amiket a régebbiekből már
kielemeztem; ugyanolyan igénytelen a design; ugyanolyan papírsablonként
viselkednek a szereplők; ugyanúgy nincs sorkizártra állítva a szöveg... hogy csak pár példát említsek. Ez lehangoló, de
segáz, mert vannak olyanok is, akiknek érdemes kritikát írni. Ők
azok, akiknek ha valami rosszat szóltam a designjukról, akkor kiigazították, lecserélték azt. Akik bétát fogadnak, vagy felkérnek
engem, hogy bétázzam őket, mert tényleg komolyan veszik az írást.
Akik újraírják az egész blogjukat, ha úgy érzik, hogy igazam volt, amikor leszóltam
dolgokat. Persze, ők vannak a legkevesebben, de értük
csinálom az egészet. Na meg azért, mert nekem ez a drogom.
Ha valaki szemfüles és végigböngészi az oldalt, talál
írással kapcsolatos tanácsokat. Ennek honnan jött
az ötlete?
Felmerültek az olvasók között ezek a témák, vagy ahogy másokat olvasol, azok alapján állítottad
össze?
Tervezel még több tanácsot adni? Vannak erre már
tervek, vagy majd útközben kiderül?
Aki
esetleg nem találkozott még a blogommal, annak elmondanám, hogy a blogon számos
soron kívüli cikket is találhat: tanácsokat a sablonosság ellen,
cikkfordításokat a szakszerű írásról, satöbbi. Ezekre vonatkozik a kérdés.
Az
ötlet onnan jött, hogy, mint már írtam is, szívemen viselem a mostani írópalánták
fejlődését, és fontosnak tartom, hogy például
a jövő év írópalántái ne kövessék el ugyanazokat a hibákat,
amiket az elődeik, mielőtt olvasták volna az ezekhez hasonló
cikkeket. Mind Anna, mind én elég hosszúnak nevezhető ideje foglalkozunk már írással,
és
van akkora pofánk, hogy a - talán létező, talán nemlétező - tapasztaltságunkat írástanácsokat osztogató cikkek keretei között is mutogassuk. Ezek segítő szándékkal
íródtak,
és
nyilván mi sem vagyunk Tolkien-féle
zsenik, de azért igyekszünk tanácsokat adni a nálunk kezdőbb íróknak.
A
blog olvasói csak nagyjából mostanra jutottak el oda, hogy a blogon szinte
minden bejegyzést kommentáljanak; előtte sötétben tapogatóztam azt illetően, hogy az akkor még csekély számú követőm mit szeretne látni az oldalon. Szóval nem az olvasók kérték az ilyesfajta cikkeket. Mi magunk is szerettünk
volna ilyeneket megjeleníttetni a blogon, de az is közrejátszott,
amikor láttunk egy-egy írással kapcsolatos cikket különböző
blogmagazinokon.
Hogy
konkrét példát is írjak: találkoztunk például nem egy, általunk elég szakszerűtlennek
tartott, karakterépítéssel foglalkozó cikkel. Ezt olvasva azonnal elhatároztuk,
mi is írunk egy ilyet, hogy "ellensúlyozzuk"
az abban a cikkben elhangzott bakikat és következetlenségeket.
Rengeteg ilyen cikk ötlete van még a fejemben és a
vázlatok között a blogon, úgyhogy senkinek nem kell attól tartania, hogy a
Critiche di Nessa nem osztogat több írástanácsot. Csak hát rá kéne szánnom
magam, hogy végre a bloggal is aktívan foglalkozzak. A már meglévő ötleteket
feltétlenül meg szeretném valósítani, de ha eközben más ötlet is felmerül, nyilván azt sem hagyom veszendőbe.
Jó ötletnek tartom megosztani ezeket a technikákat,
tapasztalatokat másokkal, és még jobb látni, hogy érdekel mások fejlődése is.
Ez meg is látszik a már eddig publikált tanácsokon, mert egyik jobb, mint a
másik. :) Bízom benne, hogy hamar jön egy újabb bejegyzés.
Az oldal még ezek után sem fogy ki az érdekességekből,
ugyanis dalszövegfordításokat is lehet olvasni a blogon. Honnan jött az
ötlete?
Te magad készíted el, vagy külső segítséggel? Mi alapján esik a választás egy-egy dalra?
Bármilyen kategóriájú szám szóba jöhet, vagy van konkrét műfaj,
amit fordítasz/fordítani akarsz?
Mivel
imádok fordítani és imádom a zenét, magától értetődőnek
tűnt,
hogy időről időre a követőimet is megörvendeztetem néhány dalszöveg fordításával. Ezeket
teljes egészében én fordítom; ha elakadok, akkor a google fordítót vagy más, az
adott dalról már elkészült fordításokat hívok segítségül.
Tudni
kell, hogy nem nyers fordításokat jelentetek meg; a dalszövegfordításaim
rímelnek is, épp ezért néha nem szó szerint ugyanazt jelentik, amit az eredeti.
Mivel imádok a versírással próbálkozni, ezért szívesen szórakozok azzal, hogy
az idegen nyelvű dalok szövegeiből versnek is elmenő fordításokat csinálok.
Az,
hogy mi alapján döntök az adott dal lefordítása mellett, változó. A blogon a
legelső dalszövegfordításom, az Outlander-intro például azért került ki a blogra, mert odáig
meg vissza voltam és vagyok a sorozatért és ezért a dalért, így nem bírtam
megállni, hogy a lefordítására adjam a fejem. A McLeod
Lányai c. sorozat musicaljével hasonló volt a helyzet: nem
tudtam vele betelni, és annyit foglalkoztam vele, hogy végül lefordítottam. A My
Heart Is Like A River ugyanennek a sorozatnak az egyik betétdala. Az It's
All Coming Back To Me egy Elfújta a szél-fanvideó háttérzenéjéül szolgált, így ismertem meg,
és szintén nem tudtam betelni vele. Az Opa Ich Vermisse Dich-et
már a nagyapám halála előtt is ismertem, de főleg
azóta jelent nekem nagyon sokat, és a
némettudásomnak
sem ártott az, hogy utánanéztem, mit is jelent a dalszöveg.
A Lost
It All-t egy barátnőm ismertette meg velem a Black Veil Brides-zal együtt,
és
imádom. A The Last Goodbye-nak meg már
korábban elkészítettem a szótagszámra is passzoló, rímelő
fordítását, amikoris épp ezt a darabot zongoráztam, és a tanárnőm
szerette volna énekelni, de angolul nem vállalta.
Egyszóval
nem lehet előre meghatározni, hogy milyen dalok fordítása
kerül ki a blogra. Az viszont biztos, hogy csak hozzám közel
álló
daloké. Műfajt és kategóriát nem választok, minden stílusból van, ami tetszik,
és nem is ez alapján választok dalokat.
Ha már az ötletességnél tartunk, szerinted mitől
lesz nézettsége egy blognak? Kialakítás?
Design? Sok poszt? Tag-ek?
Ezen
a kérdésen rengeteget tűnődtem már, de még mindig nem tudok egyértelmű választ
adni rá. A tapasztalataim sokféleképp
ellentmondanak egymásnak ezzel kapcsolatban - volt, ahol a ronda
design+kevés nézettség együttest láttam, volt, ahol a kismillió
bejegyzés+nagy nézettség érvényesült, de ezek fordítottjaival is találkoztam már, amikor egyszerűen nem fért a fejembe, hogy az adott blog miért
népszerű
annyira, amennyire. Én már nem tudok állást foglalni ebben a kérdésben.
Való-e mindenkinek a blogolás?
Bárki
belekezdhet, vagy van valami minimum "elvárás"?
Szokták
mondani, hogy "blogolni bárki tud". Mennyire értesz ezzel egyet?
Ez
is egy rettentően nehéz kérdés, és véleményem szerint nincs rá
sem egyértelmű, sem helytelen válasz, mert minden álláspont megérthető valamilyen szempontból.
Rengetegszer kiderült már számomra - és nemcsak a kritikusi tevékenységeim kapcsán
-, hogy vannak emberek, akiknek nem lenne szabad nyilvánosságra hozni a műveiket.
Nem vagyok látnok, nem tudhatom, hogy a tehetség
vagy a gyakorlás hiánya miatt minősíthetetlen az, amit a kedves blogger bejegyzések
formájában a közönségére zúdít, ezért amikor egy írás nem jó, akkor
automatikusan elkönyvelem az illetőt olyasvalakinek, akinek nem érdemes
az írással próbálkoznia, pedig ez a hozzáállás
egyáltalán nem minden esetben helytálló.
Egy tízéves például attól még lehet tehetséges, hogy az én szememben
iszonyatos az írása, nem képes egyetlen, nyelvtanilag helyes mondatot megírni,
logikátlanságokat, képtelenségeket ír... Én is voltam tízéves, én is írtam
tízévesen. És én mégis lehúzom az írását, esetleg eltántorítom az írástól,
pedig akár a jövő nagy írója is válhatna belőle, ha sokat olvasna és
gyakorolná az írást. Ez a kritikaírás árnyoldala - nem tudhatom, hogy jót
teszek-e azzal, amit írok, vagy épp elrontok valami visszacsinálhatatlant.
Szóval
én
nem tudok határozott állást foglalni ebben, de nyilván vannak olyan emberek,
akiknek nem az írás a tehetsége, más téren kellene próbálkozniuk. Nem lehet
mindenki George Martin, nem is kell annak lennie. Minimum elvárás pedig
mindenképp van - aki nem teljesít egy bizonyos szintet, annak a blogja el fog tűnni
a süllyesztőben; bár én már ezt is megkérdőjelezem, mert nem egy példa
volt arra, hogy egy minősíthetetlen blog több tucat/száz feliratkozóval és százezres nézettséggel bírt. Az sem igaz, hogy blogolni bárki
tud. Van, aki nem bírja, és máshol keresi a sikert. Van, akiknek nem való a
sokáig visszajelzés nélkül maradó fáradozás, nem elég kitartó. És ez nem
elítélendő, teljesen jogos. A blogolás
nem való mindenkinek. Milyen unalmas és
visszataszítóan előnytelen is lenne, ha mindenkinek való lenne!
Ha feladhatnád a munkád azért, hogy csak a bloggal és a
kritikákkal foglalkozz, megtennéd?
Miért?
Ha
fizetést kapnék érte, amiből meg lehet élni? Egyértelműen!
Gimnazista lévén még nincs munkám (persze, folyton bombáznak
azzal, hogy nekem az iskola a munkahelyem, de bah), viszont ha lenne, és
valahogy meg lehetne oldani, hogy a blogolásért pénzt kapjak, akkor habozás
nélkül elvállalnám. Imádok blogolni, de ha ingyen kéne tovább csinálnom, akkor
a megélhetésemet nyilván nem adnám fel érte... már csak azért sem, mert akkor
előbb-utóbb kikapcsolják majd az áramot, ami lehetővé teszi a blogolásomat. :)
Nessa, egy élmény volt megismerni Téged és a
blogod. Örülök, hogy itt voltál, és hogy sort kerítettünk erre a beszélgetésre.
:)
Akinek szintén felkeltettük az érdeklődését,
és szívesen olvasna kritikákat és tanácsokat, feltétlen látogasson el IDE IDEIDE.
Szeretettel:
Brukú
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése